Zašto je “Blade” značajan?

Dvadeset godina nakon što je “Blade” (1998.) postao komercijalni hit, superherojski žanr je postao novi western. Ovaj trend je nezaustavljiv, konstantno obara sve financijske rekorde, a Marvel je epicentar popkulturnog fenomena. Gotovo je nevjerovatno da je cijela jedna imperija izgrađena na slabo poznatom stripovskom anti(heroju) Blejdu. Ne samo što je bio komercijalno uspješan film, on je bio prvi pravi Marvel film.

Kao i uvijek, bitan je istorijski kontekst. 1998. godina je bila jedna od najgorih za “Kuću Ideja” (kako od mila nazivaju Marvel Stripove). Te godine izdavač je proglasio bankrot. To je bio logični slijed događaja, kulminacija decenijskog procesa zvanog “Mračno Doba američkog stripa“. Uredništvo je priznalo poraz i da bi preživjeli prodali su prava za svoje najpoznatije likove. Tako je Sony završio sa Spider-man-om, a FOX se dočepao X-Men-a. Iste te godine bez puno pompe “Blade” je imao premijeru.

Kad kažem da je to bio prvi pravi Marvel film mislim to bukvalno. Prije njega samo “The Punisher” je imao solidnu adaptaciju (Dolph Lundgren u naslovnoj ulozi bez ikonične “kosturske” majice). O bizarnom “Howard The Duck” filmu je bolje ne pričati previše. DC je imao provjerene filmske franšize sa Supermenom i Betmenom. Čak i nezavisni (underground) strip kao što je “Vrana” (The Crow) je imao uspijeh u kinima. Svi osim zlosretnog Marvela.

Ali planete su se složile i malo poznat lovac na vampire će donijeti Marvelu uspijeh o kojem su decenijama sanjali. Ključni lik ove priče je Avi Arad ili kako ga mi volimo zvati “Kum Marvel Fimova“. Nikada nije gubio vjeru u ideju da bi adaptacije stripova mogle biti komercijalno uspješne. Za scenarij je bio zadužen David S. Goyer. Tu je započeo svoj monopol na stripovske adaptacije i dan danas ih radi (za DC filmove). Wesley Snipes je imao ulogu svog života i uvjerio je mase da stripovski antiheroj može biti zvijezda. Užasno je duhovito bilo pratiti marketinšku kampanju za “Black Panther” prije par godina kada su htjeli “prodati priču” gledaocima da se radi o prvom afroameričkom superherojskom filmu. Kao da Wesley to već nije uradio.

“Blade” je bio stilizovani akcioni spektakl (godinu dana prije Matriksa). Komercijalni uspjeh je još impresivniji kada se uzme u obzir da se radi o “R-rated” ostvarenju (samo za gledaoce starije od 18. godina). Ponovo je bilo smješno gledati “stručnjake” kako objašnjavaju da su “Deadpool” (2016.) i “Logan” (2017.) prvi uspješni “R-rated” filmovi po strip materijalu. Kao da su svi zaboravili da je Blejd ikada postojao.

A očigledno se radi o “pionirskom” poduhvatu žanra. Mračni film za odraslu publiku otvorio je put “X-men” franšizi koju većinu vremena (pogrešno) navode kao začetnika trenda. “Blade” je bio prvi, kratko i jasno. Po utjecaju na popularizaciju žanra jedino Sam Raimi-jeva “Spider-Mantrilogija može stajati rame uz rame sa Blejdom. To navodim jer je Raimi prvi filmski autor koji je imao superherojsku trilogiju u Hollywood-u (Kris Nolan je došao poslije). Niko ne bi mogao garantovati da bi gledali sve te filmove, da prvo “Blade” nije uspio. Zato je značajan nakon svih ovih godina.